Thursday, September 16, 2010

mengarut! hahah

Hidup ni ada fasa2nya. Kan?

Fasa 1 : Fasa bahagia
umur 0 bulan - 4 tahun : Memang x faham langsung apa tu hidup. Mengurus kehidupan sendiri jauh sekali!

Fasa 2 : Fasa belajar
i) umur 4 tahun - 12 tahun - sekolah rendah : Masih kabur2 tentang hidup tapi tahu yang dia hidup. hahah. akhir sekolah rendah (10-12 tahun), mula kenal cinta. (budak2 sekarang)
ii) umur - 13-19 tahun - sekolah menengah/ matrik : all out! mahu berjaya, mahu bercinta, mahu bebas, mahu disayangi, mula memberontak bila mak bapa tegur, mula mengenal malu, mula mahu mengenal Tuhan. Pendek kata, baru mula berjinak2 dengan kehidupan.
iii) umur 20- 24/25/26/27.....~ tahun ke atas - yang bernasib baik akan ke universiti. Belajar lagi, bercinta lagi, mula matang memikirkan kehidupan tapi masih belum dapat memahami, apa itu kehidupan

Fasa 3 : Fasa lepas belajar

Atau dalam kata lain, fasa menganggur macam aku. hahaha. dalam fasa ni, mula merancang kehidupan walaupun masih belum betul2 faham apa itu kehidupan. Dalam fasa ini juga, orang sekeliling menjadi semakn prihatin tentang kita. Soalan2 yang sering ditanya ialah :

1. Buat apa sekarang?
2. Bila akan mula bekerja? dan tidak kurang juga yang akan memberi nasihat agar kita menjadi lebih bijak mencari peluang. Pada masa ini, aku biasanya akan berkata berdasarkan egoku "terima kasih"... sambil senyum.

Rakan-rakan pula akan suka bertanya, bila lagi mahu terjebak dalam hidup berdua? Dan, aku akan mula menjelaskan jenis2 wanita( memandangkan aku wanita) di dunia ini yang perlu mereka ketahui sebagai menjawab soalan itu.

jenis wanita yang pertama ialah wanita yang manja, dan agak berani. Mereka ini sangat mudah mendapat kawan, dan kekasih. Maka, jenis wanita ini tidak bermasalah untuk menamatkan zaman bujang sebab mereka easy going.

jenis wanita yang kedua wanita melayu terakhir yang diimpikan oleh lelaki sebagai calon isteri paling ideal sebab mereka ini pandai memasak, pandai mengurus rumah... pendek kata, pandai dalam segala macam hal yang bersifatkewanitaan. Maka, mereka ini juga seperti tadi, tidak bermasalah untuk mencari teman.

Jenis wanita yang ketiga ialah wanita yang berjaya daripada segala segi. Mereka indipendent, dan berjaya dalam hidup. Mereka pandai memasak dan juga mengurus anak. Pendek kata, walau dicampak ke tanah tandus atau ke lautan luas, mereka boleh hidup. LUCKY. GIFTED.

Jenis wanita yang keempat ialah wanita yang sporty. Lasak. Pendek kata, mereka ini boleh diajak bercakap pasak bola, pasal syarikat2 kereta atau syarikat2 elektronik. Kalau setakat disuruh menyenaraikan 10 pemain bola dunia, NO Hal punya! dan, mereka ini juga mudah mendapat teman sebab ramai lelaki skg telah yang suka kepada jenis wanita seperti ini.

DAN! jenis wanita yang kelima ialah wanita yang macam aku. Hahah! Indipendent tapi tidak terlalu berjaya, boleh memasak tapi tidak sesedap mana, boleh menjaga budak, tapi tidak sesabar mana, telah menyediakan plan hidup, tapi masih belum mampu melaksanakannya, ada impian,tapi perlu ditangguhkan untuk melangsaikan tanggungjawab kepada keluarga. Jenis wanita seperti aku ini, masih belum boleh untuk memkirkan hal kebajikan diri sendiri. Dan, oleh sebab itu, jenis wanita seperti ini sukar mendapat teman kerana sama ada mereka dalam golongan ini berfikir, belum tiba masanya atau kaum adam takut untuk mendekati mereka kerana takut sebab wanita dalam golongan ini boleh membaca fikiran melalui tindakan yang ditunjukkan. Kiranya... deria keenam yang lahir daripada berfikir dan pemerhatian mereka tentang kehidupan. hahaha.

P/s : Hidup ini akan lebih bahagia kalau aku ditakdirkan untuk benar2 faham tentang erti sebenar KEHIDUPAN. hahah

2 comments:

  1. aku suka yg no.5 tu..haha..cam aku juga tu..

    ReplyDelete
  2. aku jgk yg ke-5.hahahaha...bgus2 ada peningktn nie kata2

    ReplyDelete