Monday, December 7, 2009

Aku tuan

pukul 12 malam
buku masih terselak,
menampakkan loncatan-loncatan huruf,
satu demi satu,
tiap satunya ada makna,
tapi aku masih seperti tadi,
khayal melihat awan
kelabu warnanya!
sekelabu hatiku,
atau otakku,
atau kedua-duanya,
parah! binasa!!
bila agaknya angin bertiup,
meniup awan kelabu itu
jauh ke hujung sana?
atau, mungkin yang tidak mungkin,
awan itu jatuh sendiri,
pecah berderai di atas bumi
sebelum sifatnya sempurna
untuk menurunkan hujan,
kemudian melengkapkan kesudahan yang tragis ini?
aku rebah!
dengan mata yang hampir koma melihat,
telinga yang sudah nazak mendengar,
jiwa dan minda yang tenat,
aku terlelap,
walaupun koma,
meskipun nazak dan tenat,
mereka ini perlu bekerja lagi,
esok dengan izinNya,
melihat lagi,
mendengar lagi,
bekerja untuk aku,
tuan yang sedang nazak!
nazak bersama sisa2 kebodohan ini!

No comments:

Post a Comment