Saturday, November 21, 2009

Tidak bertauliah?. Duk diam2!! Kata mereka


Macam kenal manusia dekat dengan Dr. MAZA tuh. Apa dia buat di situ? Eheks!!

Mesti kau pernah dengar cerita pasal Dr. Asri atau nama akronimnya, Dr. MAZA (Mohd. Asri Zainul Abidin) yang ditangkap di rumahnya ketika menyampaikan ceramah agama kerana menyampaikan ceramah tanpa tauliah?. Kan? Kan? Yang kes dr. MAZA ditangkap oleh rombongan JAIS yang seramai 35 orang tu. Kau tahu kan? kan? Eheks!!!

Jadi, apa pendapat kau?

Kata kawan kepada kawan aku, dari segi undang-undang, memanglah perbuatan Dr. MAZA itu menyalahi undang-undang, sebab untuk menyampaikan ceramah agama, seseorang itu perlu mendapat tauliah dari Jabatan Agama dan dalam kes Dr. MAZA ini, beliau perlu mendapatkan tauliah yang sebenarnya permit daripada Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dahulu. Ini bagi mengelakkan berlakunya penyebaran ajaran sesat. Sekurang-kurangnya, inilah yang kawan kepada kawan aku kata. Aku bukan orang undang-undang, jadi aku tidak boleh mengulas lebih-lebih pula mengenai kes ini dari segi undang-undang.

Tapi, sebagai seorang manusia yang waras (sekurang-kurangnya pada ketika ini. eheks!!), maka aku terpanggil pula mempertikaikan tindakan mereka itu. OK!. Kau tahu, dan mereka juga tahu, Dr. MAZA merupakan seorang bekas pensyarah Bahagian Pengajian Islam, USM. Beliau merupakan orang berilmu, seorang pendidik dan rasanya, kau dan mereka belum pernah mendengar beliau membuat onar di muka bumi ini sehingga menyebabkan beliau dicop sebagai pengganas. Betul?. Jadi, apakah logiknya seorang pendidik dan merupakan mufti perlis ini ditangkap oleh segerombolan orang di rumahnya sendiri seperti beliau merupakan seorang penjenayah besar yang perlu dikawal beramai-ramai kerana takut akan mengganas jika ditangkap!! Kan? Kan? ke bukan? bukan ke? eheks!!

Kemudian, kau rasa, ajaran sesat apakah yang akan bakal diajarkan oleh seorang doktor falsafah yang mengkhusus dalam pengajian Al-Quran dan As-sunnah ini? kemudian mendapat pula 5 ijazah sanad menerusi jalur ulama India. Kau rasa, kesesatan apakah yang akan bakal dibawa oleh beliau?. Memang! Kita tidak boleh menilai orang melalui luarannya dan tidak boleh pula mentafsir niat orang disebalik tindakannya. Itu kerja Tuhan yang Esa! Tapi, bukankah kita dibekalkan dengan fikrah? Dan fikrah kita diajar, kesucian hati seseorang itu akan dapat digambarkan melalui riak wajahnya dan sopan santun tingkah lakunya. kan? kan? bukan ka? Eheks!!

Oh! Khabarnya khamis tu, permohonan Ketua Pendakwa Syarie Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) untuk memindahkan kes tersebut di Mahkamah Tinggi Syariah ditolak kerana mengemukakan alasan yang kurang munasabah. Agaknya, mereka ini sudah tidak ada kerja. Atau mungkin sudah bosan menangkap orang berkhalwat atau! kerana sudah terlalu ramai yang berkhalwat sehingga tidak mampu untuk ditangkap!. Nah!! Kerja sedia ada pun masih berlambak dan belum selesai, mahu pula memeningkan kepala dengan kes yang tidak sepatutnya ada ini! Bukankah botol, chopstik, dan plastik namanya tu?!.

Kawan kepada kawan kepada kawan aku kata, orang-orang yang buat kerja-kerja botol, chopstik dan plastik ni biasanya ialah orang yang ada double PhD. (Penyakit hasad Dengki) dan! (Permenant head Damage!). Aku kata : Rindulah makan satay kajang Hj. Samuri. Sedap!! hehehe...

No comments:

Post a Comment